4.6.17

Návod na ušití lékárničky aneb dva způsoby, jak mít ostré rožky


Dlouho jsem se trápila tím, že jsem nevěděla, jak mít u lékániček, kosmetických taštiček a pouzder uzavíratelných na zip ostré rožky. Jeden způsob jejich šití jsem odhalila celkem brzy, druhý jsem našla na těchto dvou zajímavých anglicky psaných blozích - sotak a noodlehead. Důležité bylo vychytat velikost zipu a velikost střihových dílů, aby všechno správně vycházelo.

Tenhle návod píši pro ty, co neumějí anglicky, pro ty, co by si chtěli ušít pidi lékárničku do kabelky i větší cestovní a taky pro sebe, protože jsem hlava děravá a co nemám na blogu, to si nepamatuju.

Návod je psaný společně pro dvě velikosti lékárniček - jednu maličkou placatou o velikosti asi 9 x 13 cm, druhou větší určenou na cesty, jejíž rozměry jsou 15 x 21 cm. Moje lékárničky jsou šité z čalounické koženky v kombinaci s tenkou bavlněnou podšívkou. Protože koženka je pevná, není potřeba taštičky nijak vyztužovat. Pokud budete šít z jiných materiálů, asi budete nějakou výztuhu potřebovat.

Na cestovní lékárničku budeme potřebovat
- zip o délce 22 cm
- 2 kousky koženky o rozměrech 24 x 18 cm
- 2 kousky bavlněné látky o rozměrech 24 x 18 cm
- čtverec koženky o rozměrech 6 x 6 cm v bílé a červené barvě
- malý kousek koženky asi 3 x 4 cm

Na lékárničku do kabelky budeme potřebovat
- zip o délce 12 cm
- 2 kousky koženky o rozměrech 11 x 15 cm
- 2 kousky bavlněné látky o rozměrech 11 x 15 cm
- čtverec koženky o rozměrech 6 x 6 cm v bílé a červené barvě
- malý kousek koženky asi 3 x 4 cm

Ze zadní strany čtverce z červené koženky si narýsujeme křížek o délce ramene 2 cm. Použijeme nejlépe obyčejnou měkkou tužku. Čtverečky v rozích odstřihneme.

Na jeden vnější díl lékárničky našijeme bílou nití bílý čtverec. Můžeme si ho přišpendlit špendlíkem, který pícháme tak, aby dírky, byly později zakryté červeným křížkem.

Na bílý čtverec přišijeme červený kříž.


Připravíme si zip. Díky tomu budeme mít ostré rožky :-) Zadní konec zipu, ten který se nerozepíná, skryjeme malým kouskem koženky. Nejdřív jen přispendlíme podle obrázku nahoře, pak prošijeme asi 1 cm od kovového konce zipu. Konec zipu odstřihneme a koženku kolem něj přetočíme do rubu.

Nejlépe z líce prošijeme koženku a přečuhující kousek poté odstřihneme.

Druhý konec zipu si upravíme takto - tkanice zipu, kde již nejsou žádné zoubky, ohneme a přišijeme.

Položíme si obdélník látky na podšívku lícem nahoru. Na něj položíme zip také lícem nahoru.

Na to položíme rubem nahoru koženkový obdélník. Horní strany musí být pěkně zarovnané. Přišpendlíme a přišijeme pomocí zipové patky.

Srovnáme si díly tak, jak to vidíme na obrázku a prošijeme z líce podél zipu.

Postup opakujeme i na druhé straně zipu.

Otevřeme zip! Koženkové díly položíme na sebe, díly podšívky také. Sešpendlíme podél okraje a sešijeme. Jen na podšívkovém díle necháme pár centimetrů nesešitých. Já si to vždy označuji špendlíky zašpendlenými napříč. Sešijeme kolem dokola.

 Sešito. Odstřihneme rožky.

Otočíme nesešitým otvorem a je to. Teď už stačí jen ten otvor v podšívce zašít.




Při šití velké i malé lékárničky postupujeme zcela stejně, jen u té větší ještě před finální otočením odšijeme rožky na kožence i na podšívce. Délka ušitého švu je 4 cm.



5 comments:

  1. Zdravím. To je tak super napsaný a nafocený návod, že to možná zvládnu ušít i já! :-D Moc děkuju!! ZUZU

    ReplyDelete
  2. Dobrý den,
    moc děkuji za návod, druhý večer bojuju a věřím, že to jednou dobře dopadne...
    Můžu se zeptat, když dáváte výztuhu, tak na vnitřní nebo vnější látku, moc děkuji, iva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ivi, vyztuhu davam na vnitrni podsivku. Nebo lze pouzit tenci vatelin, ale ten je lepsi prosit. Drzim Vam palce!

      Delete
    2. Děkuji za odpověď, já stále bojuju, všechno mám pěkné, jen látka vedle zipu, na obou stranách je pořád škaredá, taková hrbatá, nejdřív jsem si myslela, že mám silnou látku, že je jí tam moc, ale tím to není, pak jsem to sváděla na zip, ale i když si ho připravím tak pěkně, jak píšete v návodu, tak to ničemu nepomůže, takže ani zipem to není.
      Teď se chystám koupit zip podle velikosti, jak uvádíte a uvidím, jestli to pomůže, doteď jsem to zkoušela na zipu dlouhém 20 cm a látku jsem měla 24 cm, třeba (snad) to bude lepší.
      Taštička mi přijde jako moc pěkný dárek (pozornost) pro všechny holky, bez rozdílu věku a tak bych se ji moc ráda naučila šít...
      Pěkný den, iva

      Delete

Děkuji za Vaše slova.